Ludens-Koorconcert: ‘Het zingend plafond’

Op 5 november 2023 vindt het jaarlijkse Ludens-Koorconcert plaats in de Basiliek Sint-Jan te Oosterhout. Het concert richt de aandacht op het indrukwekkende plafond van de Basiliek, waarop gotische letters teksten geschilderd staan. Dit concert vindt plaats op zondagmiddag 5 november 2023, met aanvang om 15.00 uur. De toegang bedraagt €10,- (jongeren gratis).

Het Ludens-projectkoor, bestaande uit een dertigtal ervaren zangers en zangeressen, afkomstig van diverse kerkkoren, capella’s en cantorijen, zal optreden met een begeleidingsensemble van fluit, hobo, klarinet, cello, contrabas, piano en harmonium. Het concert staat onder leiding van dirigent Rick Muselaers.

Centraal staan de teksten op het plafond van de Oosterhoutse Basiliek. Het zijn Latijnse teksten uit psalm 116 (Laudate Dominum) en de hymne Te Deum laudamus. Talloze componisten hebben deze teksten door de eeuwen heen op muziek gezet.

‘Huiscomponist’ Frans Bullens maakte op de tekst van het Te Deum laudamus een compositie voor twee solisten, koor en orkest. Dit werk, dat ongeveer 12 minuten duurt, is pas vorig jaar gecomponeerd. Daarnaast zal de Duitse vertaling Grosser Gott, wir loben dich niet ontbreken, door Bullens bewerkt tot een majestueus werk voor koor, solisten en orkest.

Inmiddels is het traditie dat tijdens het Ludens-concert in het najaar een toonzetting van het Credo klinkt. Dit keer is dat het Credo uit de Missa VI in Es van Franz Schubert, met een prachtige toonzetting van Et incarnatus est.

Het concert wordt afgesloten met een uitvoering van de psalm Laudate Dominum, omnes gentes door Jan A. Fransinsky.

Het Maarschalkerweerd-orgel, bespeeld door stadsorganist Jan Willems, voegt een extra dimensie toe aan deze muzikale belevenis.