Stichting Ludens

Het fraaie Maarschalkerweerd orgel in de St. Jansbasiliek in Oosterhout is in 2006 gerestaureerd met behulp van subsidie van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en door middel van fonds- en sponsorwerving en publieksacties.

Om ervoor te zorgen dat het orgel na de restauratie ook buiten de erediensten regelmatig voor het muziekminnend publiek te horen zal zijn, is de Stichting Ludens opgericht. De Stichting heeft zich verzekerd van de hulp van professionele vakmensen om jaarlijks een kwalitatief hoogstaand programma rondom het orgel aan te bieden aan een breed publiek.

Het doel van Stichting Ludens is het organiseren van concerten of culturele uitvoeringen met gebruikmaking van het Maarschalkerweerd orgel in de St. Jansbasiliek te Oosterhout. Deze uitvoeringen dienen voor een breed publiek toegankelijk te zijn. Daarnaast heeft Stichting Ludens de taak het Maarschalkerweerd orgel in stand en bespeelbaar te houden.

De concerten worden verzorgd door toonaangevende organisten uit Nederland en daarbuiten. Daarnaast biedt Stichting Ludens de gelegenheid aan niet professionele organisten om met het Maarschalkerweerd orgel kennis te maken en het orgel te bespelen, bijvoorbeeld tijdens de marktconcerten op zaterdagmiddag.

Het bestuur van Stichting Ludens bestaat uit de volgende personen:

• Frans Rutten – voorzitter;
  • Cees Rijnders – secretaris;
  • Tim Nunn – penningmeester;
  • Jan Brouwers – algemeen bestuurslid.

Stichting Ludens heeft een viertal adviseurs :

• Jan Willems – hoofdorganist Sint-Jansbasiliek en stadsorganist Oosterhout;
  • Ton Stevens – organist en muzikale programmering;
  • Frans Bullens – dirigent en kerkmusicus Sint-Jansbasiliek;
  • Ilse van Wuijckhuijse – pr-adviseur.

Stichting Ludens is aangesloten bij de Brabantse Orgel Federatie.

Stichting Ludens is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en met ingang van 1 januari 2012 ook een Culturele Instelling (CI); giften aan de stichting kunnen daarom voor u aftrekbaar zijn voor de Inkomstenbelasting of de Vennootschapsbelasting.
Meer informatie over de voorwaarden en maxima treft u aan op www.belastingdienst.nl/giften. Raadpleeg uw adviseur!

Met ingang van 1 januari 2014 zijn ANBI’s verplicht bepaalde gegevens te publiceren op hun website.
Voor de gevraagde gegevens en ons volledige beleidsplan klikt u hier.