Familie Kalkman verzorgt Wout Kalkman Memorial Marktconcert

Het negende Marktconcert op zaterdagmiddag 29 augustus wordt verzorgd door de familie Kalkman met enkele muzikale vrienden. Begin 2019 overleed de bekende Oosterhoutse organist Wout Kalkman. Naast organist was Wout ook componist, waarbij hij de laatste jaren vaak het pseudoniem Walter Barendse gebruikte.

Wout heeft de afgelopen jaren vele Marktconcerten verzorgd, vaak samen met zijn musicerende dochters. Hij wist daar de juiste toon te vinden door met een zorgvuldig samengesteld programma van zowel klassieke, populaire en ook jazz-muziek vele niet-orgelliefhebbers naar de Basiliek te lokken.

Dit past uiteraard schitterend in de doelstelling van de Stichting Ludens om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met het Maarschalkerweerdorgel.

Ter nagedachtenis aan Wout hebben de muzikale adviseurs van Ludens bedacht om één van de laatste Marktconcerten van elk seizoen vorm te geven als een Wout Kalkman Memorial Marktconcert, waarbij een programma geheel in de stijl van Wout wordt geprogrammeerd.

Dit jaar wordt het WKMM-concert verzorgd door de musicerende kinderen Kalkman, Anne-Marie (viool), Danielle (fluit), en Bart (orgel) aangevuld met enkele muzikale vrienden van Wout (Frans Bullens, Antony Hermus, Ton Stevens & Jan Willems).

Op het programma vanzelfsprekend composities van Walter Barendse, maar ook een improvisatie over filmmuziek van Enrico Morricone en jazz-muziek van de Noorse componist M.L. Takle. Uiteraard zal ook – naast enige “echte” orgelwerken – een stichtelijke psalm (Psalm 42 Feike Asma) niet ontbreken.