Lambert van Eekelen speelt achtste Marktconcert

Het achtste Marktconcert op zaterdagmiddag 22 augustus 2020 wordt verzorgd door Lambert van Eekelen uit Zevenbergen. Lambert is al sinds vele jaren de titularis van het grote Tiggelman-Verschueren-Vollebregt orgel van de H. Bartholomeuskerk te Zevenbergen en speelde reeds vele orgelconcerten in binnen- en buitenland.

Vorig jaar trad hij voor het eerst op in de Marktconcertserie en die eerste kennismaking smaakte duidelijk naar meer. Omdat er dit jaar geen kermis plaatsvindt vanwege het Corona-virus, zal dit Marktconcert gewoon in de Basiliek plaatsvinden.

Evenals vorig jaar zal organist Van Eekelen zowel het koororgel (Verschueren) als het hoofdorgel (Maarschalkerweerd) laten horen. Hoewel Lambert een zeer uitgebreid repertoire beheerst, ligt zijn passie toch bij de (orgel)muziek van de grote Bach en het (laat)romantische en vroeg-moderne orgelrepertoire.

Op het koororgel wordt dan ook voornamelijk Bach gespeeld (o.a. preludium en fuga in D groot) en op het Maarschalkerweerdorgel meer romantische orgelmuziek (o.a. variaties over Merck toch hoe sterck van Cor Kee). Van Eekelen sluit zijn concertje af met een aantal Roemeense dansen van Bela Bartok.