Familie Datema bestormt Basiliek

Zaterdag 24 augustus 14:30 uur

Het achtste Marktconcert wordt verzorgd door de familie Datema. De familie Datema? Jazeker, de familie Datema, wellicht nog niet zo bekend als de Kelly Family of de familie Von Trapp.

Zoon Johan Datema is inmiddels hard op weg om een bekende Oosterhouter te worden. Zo is hij de componist van de Bombast Ballade en lanceerde hij eerder dit jaar met veel succes de facebook-pagina Muzikanten Oosterhout, waarmee Oosterhoutse muzikanten met elkaar in contact kunnen komen voor het organiseren van jam-sessies, het vinden van nieuwe bandleden of het aanprijzen van gratis muziekevenementen.

Naast zijn werk als marketing & communicatiemanager is Johan een gepassioneerd saxofonist in diverse stijlen (jazz, latin, funk, klassiek). Zo mocht hij al een paar keer invallen bij de Frits Bayens Big Band.

De passie voor muziek komt niet van ver, want zowel zijn vader Willem als moeder Margreet zijn professionele musici: vader is organist en moeder fluitiste. Bij een bezoekje aan de basiliek (de ouders Datema wonen in het Oosten van het land) was het plan voor een gezamenlijk Marktconcert snel gemaakt.

Op het programma staan o.a. werken van Quantz, Martin, Berthier, Langlais, Guilmant en van vader Willem zelf, die naast organist ook dirigent en componist is. Beide orgels van de basiliek zullen klinken in samenspel met fluit en/of saxofoon.