Marktconcert in de Onze-Lieve-Vrouwe Abdij

17 augustus 2019 15:00 uur: Frans Bullens op het Mutin/Pels-orgel

Ook dit jaar vindt het jaarlijkse Marktconcert ‘buiten de muren’ plaats binnen de muren van de Onze-Lieve-Vrouwe Abdij aan de Zandheuvel 90 in Oosterhout. Het bijzondere orgel van de zusters Benedictinessen werd in 1914 gebouwd door de beroemde Franse orgelbouwer Charles Mutin en in 1930 aangepast door de Nederlandse orgelbouwer Bernard Pels.

Mutin (opvolger van de minstens zo beroemde Franse orgelbouwer Cavaillé-Coll) heeft in Frankrijk zeer vele orgels gebouwd, ook in een aantal grote kathedralen. In Nederland staan er echter maar zeer weinig instrumenten van zijn hand.

Frans Bullens, muzikale duizendpoot (organist, componist, dirigent) uit Dongen, zal het orgel van zijn beste kant laten horen in een mooi programma samen met klarinettist Paul Hoogen­­­boom (Tilburg). Te horen zullen o.a. werken zijn van M. Surzynski (Chant Triste), J.S. Bach (Wachet auf), C. Franck (Pièce Héroique) en een Concerto voor klarinet en orgel van Frans Bullens zelf.