Beestenboel in de Basiliek

Dierendagproject rondom Maarschalkerweerdorgel

De Stichting Ludens organiseert rondom Dierendag voor het negende jaar op rij een dierendagproject waarbij basisscholieren kennis kunnen maken met de werking van het (Maarschalkerweerd-)orgel. Bijna 150 kinderen zullen komende week het Maarschalkerweerdorgel bezoeken en hopelijk een fantastische belevenis meemaken.

Succesvol dierendagproject

De stichting Ludens is in 2006 opgericht om na de restauratie van het Maarschalkerweerdorgel van de Sint-Jansbasiliek dit bijzondere instrument voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk te maken. In dit kader werd in 2012 voor de eerste keer een Dierendagproject georganiseerd voor de Oosterhoutse basisschooljeugd. Op donderdag 1 oktober en vrijdag 2 oktober wordt dit project voor de achtste keer herhaald. Gedurende deze twee dagen zullen vijf Oosterhoutse basisschoolgroepen (bijna 150 kinderen) de Basiliek bezoeken om kennis te maken met de werking van het pijporgel in het algemeen en het Maarschalkerweerd-orgel in het bijzonder. Mooi om te zien dat dit project ook tijdens de Corona-crisis kan worden doorgezet.

Orgelsprookje Beertje Paddingtons Eerste Orgelconcert

Om al dit dierendag- en orgelgeweld op een mooie manier af te sluiten zal op zondag 4 oktober a.s. om 14.00, 15.00 en 16.00 uur (locatie: orgelzolder Sint-Jansbasiliek) een orgelsprookje Beertje Paddingtons Eerste Orgelconcert (tekst: M. Bond/muziek: A. Chapell) worden uitgevoerd door Ton Stevens (orgel) en Cees Rijnders (verteller). In dit verhaal belandt Beertje Paddington vanuit het donkere oerwoud in Peru uiteindelijk bij zijn eerste, echte (Orgel)Concert. Om een intieme sfeer te creëren zal het geheel zich afspelen op de orgelzolder (“het concertgebouw”), zodat je als het ware tussen de orgelpijpen plaats kan nemen. U bent van harte uitgenodigd om bij dit sprookje aanwezig te zijn: breng vooral ook broertjes/zusjes, ouders of opa en oma mee. Voor volwassenen geldt een toegangsprijs (€ 10,-), maar voor kinderen is de toegang gratis! Op de orgelzolder is niet veel plaats, zeker niet binnen de Corona-regels, maar je kunt plaatsen reserveren via het mailadres: paddington@stichtingludens.nl. Meld je snel aan, want vol is vol!