Summertime with The Blue Bears: Marktconcert Oosteind

In het Oosterhoutse kermisweekend vindt er traditiegetrouw geen Marktconcert plaats in de Basiliek maar in één van de andere Oosterhoutse kerken met een mooi orgel. Dit jaar is gekozen voor de H. Johannes de Doper-kerk te Oosteind, die naast een schitterend interieur ook een zeer fraai orgel (1860) bezit van de hand van de enige Oosterhoutse orgelbouwers: Gebr. Van der Aa.

Dit Marktconcert ‘buiten de muren’ vindt plaats op zaterdag 21 augustus a.s. en wordt verzorgd door The Blue Bears. Deze gelegenheidsformatie bestaat uit Willem van Ewijk (trombone), Johan Datema (saxofoon), Bart Felet (trompet), en Ton Stevens (orgel).

De heren blazers hebben alle drie een verleden c.q. toekomst bij de Frits Bayens Big Band, vandaar de passie voor de blue notes (jazz). Hun eerste gezamenlijke optreden vond in april 2021 plaats rondom het orgel van Restaurant Onze Kerk te Hooge Zwaluwe, met Carnaval ook wel Berenland genoemd. Aldus was de naam ‘The Blue Bears’ geboren.

Naast jazz en pop bieden de concerten van The Blue Bears ook stukken uit het klassieke muziekrepertoire. Dit onder het motto: ‘buiten de comfortzone begint het leven‘. Ook voor het concert in Oosteind hebben de heren een veelkleurig programma samengesteld c.q. gearrangeerd met jazzmuziek van onder anderen Thelonious Monk (Blue Monk), Sydney Bechet (Si tu vois ma mère), Leroy Anderson (Forgotten Dreams) en Eric Vloeimans (het hartverscheurende My Own King Am I); daarnaast klassieke muziek van onder anderen Albinoni (het bekende Adagio) en R. Vaughan Williams (Rhosymedre). Bovendien heeft Johan Datema een nieuw stuk geschreven voor drie blazers en orgel (Susie’s Summertime) dat tijdens dit concert zijn wereldpremière kent. Lekker genieten van mooie muziek in een relaxte, zomerse sfeer?: kom dan naar dit achtste Marktconcert in Oosteind!