Bredase orgel BN’er speelt negende Marktconcert

Het negende Marktconcert vindt plaats op zaterdag 28 augustus en wordt verzorgd door Gerard Maters uit Breda. Gerard was meer dan 25 jaar de artistiek leider van het Internationale Orgelfestival in de Grote Kerk te Breda en kan sindsdien met recht een orgel BN’er worden genoemd: hij kent alle toporganisten van Nederland (en ver daarbuiten) en is omgekeerd bij hen een goede bekende.

Tijdens zijn Marktconcert zal Gerard zowel het Verschueren-koororgel als het Maarschalkerweerdorgel bespelen. Op het programma staan o.a. werken van J.P. Sweelinck (Variaties over Mein junges Leben hat ein End), J.S. Bach, F. Mendelssohn Bartholdy, S. de Lange sr. (Sonate ‘Sollt’ ich meinem Gott nicht singen?’), J. Zwart (Sombere muziek over Psalm 103) en H. Andriessen (Deuxième Choral). In de corona-tijd wordt de mens geconfronteerd met zijn eigen sterfelijkheid; zou dat wellicht de rode draad zijn van dit programma? Gerard zal het programma voorafgaand aan het concert zelf toelichten en ons dan ongetwijfeld een nadere uitleg over zijn gekozen werken verschaffen.