Duke Ellington: Sacred Concert

Edward ‘Duke’ Ellington (1899–1974) was een Amerikaanse componist, pianist en leider van het Duke Ellington Jazz Orchestra. Hij stond aan de wieg van de big band jazz. Zijn ambitie om jazz naar de concertzaal te brengen, resulteerde in klassiek georiënteerde composities voor zijn bigband. Een daarvan is het Sacred Concert dat op zondag 18 november om 15.00 uur zal klinken in de Sint-Jansbasiliek.

Duke Ellington componeerde veel bekende melodieën zoals ‘It Don’t Mean a Thing if It Ain’t Got That Swing’, ‘Sophisticated Lady’, ‘Prelude to a Kiss’, ‘Solitude’, and ‘Satin Doll’. Met dit repertoire toerde zijn orkest al in 1930 door Europa.

In de jaren na 1930 brak Duke Ellington met de jazz-traditie van louter korte nummers. Hij had de ambitie om jazz naar de concertzaal te brengen en dit resulteerde in klassiek georiënteerde composities voor zijn bigband. De meest bejubelde van deze ‘suites’, is ‘Such Sweet Thunder’ uit 1957, gebaseerd op het oeuvre van William Shakespeare.

Maar hij schreef ook de musical ‘Black, Brown and Beige’ (1943) over de Afrikaans-Amerikaanse geschiedenis en een suite voor de televisie, ‘A Drum Is a Woman’ (1956).

Het Sacred Concert
Op latere leeftijd componeerde Duke Ellington drie sacrale composities: ‘In the Beginning God’ (1965), ‘Second Sacred Concert’ (1968), and ‘Third Sacred Concert’ (1973). In al deze composities heeft Ellington jazz en religieuze muziek in een jazz oratorium met elkaar verenigd.

Het eerste concert is in opdracht geschreven en uitgevoerd tijdens de inwijding van de nieuwe Grace Cathedral in San Francisco in 1965. Op 18 november zal dit concert te horen zijn in de bewerking van Frits Bayens. De uitvoering in Oosterhout bestaat uit vijftien onderdelen met de volgende titels:

In The Beginning God
Will You Be There?
Praise God
Tell Me The Truth
Heaven
Freedom Suite
The Shepherd
The Majesty of God
Is God A Three Letter Word For Love
Meditation
Come Sunday
David Danced Before The Lord
Almighty God
T.G.T.T.
Praise God and Dance

Deelnemers Sacred Concert Oosterhout

De Amerikaans-Canadese vocaliste Dee Daniels
Het Nederlandse koor MAZE Voices o.l.v. Merel Martens
De Frits Bayens Big band
Tapdanser Juliëtte van Tongeren
Toon Oomen (conga’s), Antoine Trommelen (sax), Tijn Trommelen (gitaar), Frans Bullens (orgel).