Jonge Zeeuwse orgelvirtuoos speelt vijfde Marktconcert

Het vijfde Marktconcert vindt plaats op zaterdag 31 juli en wordt verzorgd door Mark Christiaanse uit Yerseke. Mark is inmiddels een goede bekende van de Marktconcertserie want hij trad de afgelopen jaren al vaker met succes op.

Zeeland is niet alleen het mekka van de Zeeuwse mosselen maar ook de bakermat van vele toporganisten. Mark studeerde orgel aan de Fontys Hogeschool te Tilburg. Hij was daar één van de laatste leerlingen van de bekende Zeeuwse organist Bram Beekman, die vele organisten uit Noord-Brabant en Zeeland het vak heeft geleerd (waaronder onze basiliekorganist Jan Willems).

In december 2018 is Mark benoemd als organist van de Hervormde Kerk te Kapelle waar hij het historische Bätz-Witte orgel bespeelt. In het voorjaar van 2019 was hij betrokken bij de oprichting van de stichting Bätz-Witte Concerts Kapelle, waarover hij de artistieke leiding heeft.

Op het afwisselende programma staan een aantal werken van de Bach-familie (o.a. orgelsonate van C.P.E. Bach en koraalvoorspel Wachet Auf van zijn vader J.S. Bach) en van G. Pierné (de romantische Trois Pièces) en M. Duruflé (de bekende variaties over Veni Creator Spiritus).