Hooggeleerd bezoek: Sjak Smulders speelt zesde Marktconcert

Het zesde Marktconcert vindt plaats op zaterdag 7 augustus en wordt verzorgd door Sjak Smulders uit Goirle. Sjak studeerde orgel bij Maurice Pirenne aan het toenmalige Brabants Conservatorium te Tilburg en is dit jaar voor het eerst te gast in de Marktconcertserie.

Naast zijn muzikale opleiding studeerde Sjak econometrie aan de toenmalige Katholieke Universiteit Tilburg (nu: Tilburg University). Momenteel is hij als hoogleraar economie verbonden aan het Department of Economics alsmede het Tilburg Sustainability Centre van Tilburg University.

Als invalorganist is hij regelmatig te horen op het Van Hirtum-orgel van de Petruskerk te Hilvarenbeek. Omdat we vroegen om een publieksvriendelijke programmering is Sjak een onderzoekje gestart naar wat daar dan wel onder te verstaan valt. Het resultaat van dit onderzoekje mag er wezen, want op het programma staan o.a. werken van Ad Wammes (Happinez), C. Franck (de wonderschone Prelude, Fuge et Variation) en L. Vierne (de intieme Berceuse). Sjak sluit zijn concert af met een vijfdelige orgelsymfonie die hij zelf samenstelde uit bekende (orkest)werken van Edgar Elgar (o.a. Nimrod en Salut d’Amour). Van harte aanbevolen dit zesde Marktconcert!