Marktconcert tijdens Open Monumentendag

Het laatste Marktconcert van dit seizoen wordt op zaterdagmiddag 14 september verzorgd door de Johann-Walter-Kantorei uit het Duitse Torgau in samenwerking met organist Lambert van Eekelen uit Zevenbergen. Een wellicht op het eerste gezicht verrassende combinatie: een Duits koor met een organist uit Zevenbergen. De dirigent van het koor Ekkerhard Saretz is echter al jarenlang een goede vriend van organist/dirigent Van Eekelen en het koor is dit weekend op koorreis in Nederland. Op zoek naar een invulling voor het laatste Marktconcert tijdens het Open Monumentenweekend leek het Stichting Ludens een aardig idee om beiden uit te nodigen in de Basiliek (monument 1).

De Johann-Walter-Kantorei is de oudste evangelische Kantorei van Duitsland en is gesticht door de bekende Duitse componist Johann Walter, die begin zestiende eeuw veel Luther-liederen heeft getoonzet. Het koor brengt een overzicht van (kerkmuzikale) koorwerken vanaf de vijftiende eeuw tot aan heden van componisten uit verschillende landen. Organist Van Eekelen zal het Maarschalkerweerdorgel (monument 2) bespelen met dansmuziek door de eeuwen heen. Het thema van Monumentendag is niet voor niets ‘plekken van plezier’.