Marktconcert op Mutin/Pels-orgel van de OLV Abdij

Het Mutin/Pels-orgel van de OLV Abdij Oosterhout (www.olvabdijoosterhout.nl) bestond in 2014 100 jaar. Om die reden vond het jaarlijkse Marktconcert ‘buiten de muren’ dat jaar op dit orgel plaats. Dat was een groot succes.

Vanwege dit succes kwam de gedachte op bij de Stichting Ludens om ook dit jaar een Marktconcert in de OLV Abdij te organiseren. Ook de zusters Benedictinessen wilden graag weer meewerken aan een dergelijk evenement.

Het bijzondere orgel van de OLV Abdij werd in 1914 gebouwd door de beroemde Franse orgelbouwer Ch. Mutin en in 1930 aangepast door de Nederlandse orgelbouwer B. Pels. Mutin (opvolger van de minstens zo beroemde Franse orgelbouwer Cavaillé-Coll) heeft in Frankrijk zeer vele orgels gebouwd ook in een aantal grote kathedralen. In Nederland staan er echter maar zeer weinig instrumenten van zijn hand.

Rowan van der Westen (Almkerk) zal het orgel van zijn beste kant laten horen in een mooi programma met bij het orgel passende werken van o.a. Louis Vierne (waaronder het wonderschone Clair de Lune), César Frank (het 3e Choral, zijn zwanenzang), de zwaan uit het Carnival des Animaux van Camille Saint-Saëns, en Eugène Gigout (de bekende Toccata). Van harte aanbevolen derhalve dit bijzondere Marktconcert! Let u op de afwijkende aanvangstijd van 15.00 uur, dit in verband met de dagelijkse vieringen in de OLV Abdij.