Play (with) it  – the organ – cool

Oosterhout barst van de prachtige pijporgels die bovendien nog staan in een aantal kerken met een geweldige klank. Om deze mooie instrumenten aan een zo breed mogelijk publiek te laten horen, heeft de gemeente Oosterhout met ingang van 1 mei 2023 Jan Willems als eerste stadsorganist benoemd van Oosterhout. Hij zal bij zijn werk worden ondersteund door de stichting Ludens.

Onze stadsorganist wil niet alleen de Oosterhoutse orgels laten horen, maar ook een ieder uitnodigen om zelf op een orgel te komen spelen of je te laten begeleiden op één van de orgels, bijvoorbeeld als je instrument speelt of graag zingt. Leeftijd of speelniveau is daarbij niet belangrijk, het kennismaken en het speelplezier staan voorop.

Zou je graag zelf op één van deze instrumenten willen bespelen of wil je samen met het orgel zingen of musiceren? Verken de mogelijkheden en stuur een berichtje naar onze stadsorganist (j.willems@oosterhout.nl of playitcool@stichtingludens.nl).

Reacties van eerdere deelnemers:

Bink (piano/keyboard, 16 jaar)

“Op mijn keyboard probeerde ik al vaak wat stukjes uit, maar op een echt orgel is dat toch echt heel anders. Ook gaaf dat ik de binnenkant van het orgel mocht bekijken.”

Daniëlle (zang, 20 jaar)

“Thuis oefen ik meestal met een bandopname. Nooit gedacht dat een orgel zo een fijn begeleidingsinstrument is.”

Floris (viool, 42 jaar)

“Lekker viool spelen samen met orgel in een fantastisch klinkende kerk: geweldig!“

Sarah (fluit, 16 jaar)

“Supergaaf dat ik voor mijn overgangsexamen mijn Bach-sonate begeleid op orgel kon opnemen in de Basiliek.”