Oosterhoutse orgelwandeling 2022

Op Open Monumentendag, zaterdag 10 september, sluit de stichting Ludens de succesvolle serie Marktconcerten af met een orgelwandeling langs historische orgels in Oosterhout. Dit jaar staan de orgels van de drie kloosters in de Heilige Driehoek centraal. De wandeling begint om 14.00 uur in de Paulusabdij aan de Hoogstraat 80 en voert via Sint-Catharinadal naar de Onze Lieve Vrouwe Abdij waar de wandeling tegen 17.00 uur wordt afgesloten. Aanmelding voor deze gratis orgelwandeling is niet nodig. Parkeren van fiets of auto is goed mogelijk bij de Paulusabdij en deze locatie is ook zeer goed bereikbaar per openbaar vervoer.

Tijdens de orgelwandeling zullen de organisten Fans Bullens, Ton Stevens en Jan Willems uitleg geven over de orgels. Deze uitleg zullen ze uiteraard ruim voorzien van passende orgelmuziek.

Monumenten

Niet alleen gebouwen, maar ook orgels kunnen ware monumenten zijn. De Oosterhoutse kerken en kloosters herbergen heel wat van die fraaie en monumentale orgels. Om al dit moois beter voor het voetlicht te brengen, heeft de stichting Ludens vorig jaar een brochure Orgels in Oosterhout gemaakt en een eerste orgelwandeling georganiseerd. Toen stonden de orgels in het stadscentrum centraal: dit jaar worden de orgels van de drie kloosters in de Heilige Driehoek bezocht. Elk klooster bezit een uniek orgel met een geheel eigen karakter.

De orgels in de Heilige Driehoek

In de Paulusabdij (Chemin Neuf) staat het grootste orgel van de gemeente Oosterhout: een Pels-orgel uit 1956. Dit orgel is geënt op de orgels uit de Franse barokstijl waarvan er maar weinig in Nederland te vinden zijn. Het Vermeulen-orgel van de zusters Norbertinessen van Sint Catharinadal stamt uit 1966 en is door de beroemde Belgische organist Flor Peeters geconcipieerd naar Duitse barokke principes. Het oudste orgel uit de kloosters staat bij de zusters Benedictinessen van de Onze Lieve Vrouwe abdij en werd in 1913 geplaatst door de beroemde Franse orgelbouwer Cavaillé-Coll uit Parijs (later opgevolgd door zijn schoonzoon Mutin). Ook van deze orgelbouwer zijn in Nederland slechts een zeer beperkt aantal orgels aanwezig: deze orgels staan bekend als de ‘Rolls-Royce’ van de Franse orgelromantiek. Helaas is het orgel in latere jaren door de firma Pels gereviseerd en gewijzigd, maar er valt nog heel veel moois te genieten uit het oorspronkelijke orgel.

Het programma van de orgelwandeling op zaterdagmiddag 10 september ziet er als volgt uit:

14.00 – 14.45 uur: uitleg en demonstratie Pels-orgel (Paulusabdij)

15.00 – 15.45 uur: uitleg en demonstratie Vermeulen-orgel (Sint Catharinadal)

16.00 – 16.45 uur: uitleg en demonstratie Mutin/Pels-orgel (Onze Lieve Vrouwe Abdij)