Ludens pleit voor stadsorganist in Oosterhout

Stichting Ludens heeft het college van B en W voorgesteld een stadsorganist aan te stellen. Het college zal het plan dit najaar voorleggen aan de gemeenteraad.

De stadsorganist zal de verschillende monumentale orgels in de gemeente Oosterhout gaan bespelen tijdens onder meer concerten, de carnavalsmis, de Oosterhoutse Cultuurnacht, Open Monumentendag en bij huwelijken. Daarnaast zal hij toezien op het onderhoud van de orgels.

‘Door het aanstellen van een stadsorganist kan er nog meer aandacht worden gegeven aan dit cultureel erfgoed’, aldus voorzitter Rien van Noord van de stichting Ludens. ‘Voor de instandhouding van de orgels is het belangrijk dat ze bespeeld en onderhouden worden: als je een orgel bijhoudt, voorkom je onderhoud.’