Joost de Nooijer speelt ‘op zijn sokken’ vijfde Marktconcert

Het vijfde Marktconcert op zaterdagmiddag 1 augustus wordt verzorgd door organist Joost de Nooijer uit Rotterdam. Joost is een vaste gast in de Marktconcertserie en was ook enige jaren muzikaal adviseur van de Stichting Ludens, toen hij nog in Oosterhout woonde.

Hij is een virtuoze organist die ook al de nodige prijzen heeft gewonnen op orgelconcoursen. De uitdrukking ‘lichtvoetige programmering’ wordt door Joost dit jaar wel erg letterlijk opgevat: hij speelt namelijk het gehele programma op zijn sokken.

Qua inhoud is het programma wat minder lichtvoetig: naast twee bewerkingen van pianostukken van Chopin en Rachmaninov speelt Joost de gehele 2e orgelsymfonie van Louis Vierne.

Tja, als al je concerten de afgelopen maanden zijn afgelast vanwege het corona-virus en het is nota bene Vierne-jaar (150ste geboortejaar), dan wil je weleens uitpakken. Een collega-organist verwoordde dit laatst als volgt: ‘Alsof de koeien na de winter voor het eerst de wei op mogen.’ Schitterende orgelmuziek die het heel goed doet op het Maarschalkerweerd-orgel, waarbij Joost ook vooraf een korte toelichting zal geven.