Oosterhout benoemt Jan Willems tot eerste stadsorganist

De gemeente Oosterhout heeft Jan Willems benoemd tot de eerste stadsorganist van de stad. Met deze aanstelling wil de gemeente de rijke orgelcultuur van Oosterhout behouden en onder de aandacht brengen van een breed publiek. Jan Willems zal naast zijn functie als stadsorganist ook vaste organist blijven van de Catharinaparochie.

Initiatief Ludens
Stichting Ludens heeft het initiatief genomen tot de aanstelling van de stadsorganist. De stichting wil het monumentale orgel in de Basiliek Sint-Jan in stand houden en de waardevolle orgels in andere kerken en kloosters in de gemeente Oosterhout onder de aandacht brengen. Jan Willems zal met concerten, educatieve en culturele projecten de Oosterhoutse orgelcultuur verder promoten.

Promotie orgelcultuur
Als stadsorganist zal Jan Willems een belangrijke rol spelen in het behoud en de promotie van de rijke orgelcultuur in Oosterhout. Met zijn ervaring en expertise zal hij samenwerken met Stichting Ludens en andere partijen om de orgelcultuur onder de aandacht te brengen van een zo breed mogelijk publiek. Bijvoorbeeld door activiteiten op te zetten rond de verschillende orgels in de gemeente Oosterhout. Daarnaast zal hij de gemeente adviseren over het behoud van de monumentale orgels die de gemeente bezit. Hij kijkt er naar uit om samen met Stichting Ludens en andere partijen de orgelcultuur in Oosterhout verder te ontwikkelen.

“We zijn ontzettend blij met de aanstelling van Jan Willems als stadsorganist van Oosterhout. Met zijn ervaring en expertise zal hij een belangrijke rol spelen in het behoud en de promotie van onze rijke orgelcultuur. Samen met Stichting Ludens en andere partijen zal hij de orgelcultuur onder de aandacht brengen van een zo breed mogelijk publiek.” Aldus Wethouder Kunst en Cultuur Willem-Jan van der Zanden.