Every keyboard you can get

De Sint-Jansbasiliek bezit op dit moment maar liefst vier toets­instrumenten: twee kerkorgels, een piano en een harmonium. Op 28 mei 2017 zijn deze instrumenten voor het eerst alle vier tijdens één concert te horen. Het concert begint om 15.00 uur. De toegangsprijs bedraagt € 7,50.

Tot voor kort waren deze instrumenten niet tegelijkertijd te gebruiken, omdat de ze – letterlijk – niet goed op elkaar waren afgestemd. De eigenaren van het harmonium, dat ze in bruikleen hebben gegeven aan de basiliek, hebben door een gulle gift mogelijk gemaakt dat hun instrument opnieuw werd gestemd. Dat heeft nieuwe kerkmuzikale mogelijkheden geopend.

De kerkmusici van de basiliek, Jan Willems en Frans Bullens, aangevuld met organist Ton Stevens en in samenwerking met een projectkoor, zullen deze zondag alle toetsinstrumenten in verschillende combinaties aan u laten horen (‘Every keyboard you can get’). Verder werken mee de solisten Luisa Kop (sopraan) en Ilse van Wuijckhuijse (mezzosopraan).

Op het programma staan onder meer werken van Rossini (Petite Messe Solenelle voor koor, solisten, en piano en harmonium), Franck (Prelude, Fugue et Variation voor piano en harmonium) en Vierne (Messe Solenelle voor koor en twee orgels). Een aantal spannende combinaties die wij van harte bij u aanbevelen.