Marktconcert in Dorst

Voor het achtste marktconcert gaan we naar Dorst. Organist Frans Bullens en hoboïste Petra Schoonenboom zullen daar op zaterdag 20 augustus een concert verzorgen in de H. Marcoenkerk aan de Baarschotsestraat 87. Ook de aanvangstijd is anders dan gebruikelijk, namelijk 15.00 uur. Aan de toegangsprijs verandert niets: de entree blijft gratis.

Vakmanschap

Het orgel in de Marcoenkerk is klein, maar in combinatie met hobo biedt het veel mogelijkheden, zo licht Frans Bullens zijn keuze toe. Het programma biedt dan ook zeer diverse muziek van onder anderen Vivaldi, Grieg en Fauré. Van Clous van Mechelen klinkt de muziek voor de tv-reclame van Grolsch ‘Vakmanschap is meesterschap’.

Driesprongkerk

Toen de Marcoenkerk in 1913 in gebruik werd genomen, werd er een orgel geplaatst van de firma Vermeulen uit Weert. Hiervan resteert alleen nog het front. Omdat het niet goed meer functioneerde is het in 1994 vervangen door het orgel van de voormalige Driesprongkerk in Breda. Deze klus werd geklaard door de toenmalige pastoor Paul de Maat, organist Wout Kalkman en Jochem van Velthoven, de huidige pastoor.

De firma Verschuren heeft het orgel in 1947 hersteld. In 1944 was het zwaar beschadigd toen de kerk tijdens de bevrijding van Breda grotendeels verwoest werd. Een deel van het orgel bleek te dateren uit de achttiende eeuw. Het is niet bekend waar het orgel stond voordat het naar de Driesprongkerk werd overgebracht, die in 1925 werd geopend